Jak wzmocnić stawy kolanowe

Nie tylko dla biegaczy: jak wzmocnić stawy kolanowe?
Wbrew utyskiwaniom specjalistów od zdrowego trybu życia, którzy regularnie krytykowali kondycję i codzienne nawyki przeciętnego Polaka, moda na bieganie i – ogólnie- dbanie o formę fizyczną, przyjęła się nad Wisłą bardzo szybko, a grupy biegaczy pokonujących indywidualne dystanse, niezależnie od pogody, stały się już zwyczajnym widokiem, zarówno w dużych aglomeracjach, jak i na leśnych ścieżkach. Zdarza się jednak, że rozpoczynając intensywne treningi bez odpowiedniego przygotowania lub po prostu ćwicząc w niewłaściwy sposób, możemy sobie przysporzyć więcej kłopotów niż korzyści. Z tego artykułu dowiecie się, jakie są najczęstsze błędy początkującego biegacza oraz co zrobić by wzmocnić stawy kolanowe, a tym samym zapobiec urazom i kontuzjom.

Główni sprawcy kontuzji
Trzeba zdać sobie sprawę, że za bolesne urazy nie odpowiada sam proces biegania, ale zwykle nieprawidłowa technika bądź nieodpowiedni plan treningowy. Wbrew panującym przekonaniom, intensywność treningu wcale nie wpływa korzystniej na jego efektywność; wręcz przeciwnie – może przyczynić się do przetrenowania, a w rezultacie skręceń, złamań i naderwań, głównie w obrębie stawów kolanowych. Do wyżej wymienionych czynników ryzyka dodać należy brak właściwej rozgrzewki i ćwiczeń rozciągających po treningu, pokonywanie zbyt dużych dystansów już na samym początku przygody z bieganiem, złe obuwie i nieodpowiednią dietę.

…po trzecie – zapobiegać
Podstawą procesu ochrony stawów kolanowych są ćwiczenia wzmacniające mięśnie wokół stawu kolanowego, czyli przede wszystkim dwugłowy i czterogłowy. To one stabilizują staw, a ich dobra kondycja minimalizuje ryzyko wystąpienia potencjalnej kontuzji. Dlatego, pamiętajmy o właściwej rozgrzewce tych części ciała! Oprócz zwyczajowych skrętoskłonów, skłonów i krążenia bioder, należy poświęcić trochę czasu wykrokom (dociskając stopę nogi zakrocznej do ziemi, przynajmniej 2 razy po pół minuty) oraz rozgrzaniu kolan – wykonujemy obszerne krążenia złączonymi, lekko ugiętymi nogami, dociskając kolana dłońmi. Początkiem każdego treningu właściwego powinien być najpierw szybki spacer. Unikajcie stromizn i twardego podłoża, wasze kolana za to nie podziękują! Najlepiej ćwiczyć bieganie po utwardzonych leśnych ścieżkach, w obuwiu dobranym przez fachowca w specjalnym sklepie dla biegaczy. Buty do biegania pomogą utrzymać stopę we właściwej pozycji i będą amortyzować wstrząsy oraz ewentualne nierówności terenu. Przygotowania do biegu warto też wesprzeć odpowiednią dietą i suplementacją: lekkostrawna i bogata w białko i witaminy dieta, połączona z codziennym przyjmowaniem kolagenu, istotnie wzmacnia stawy kolanowe a wam pozwoli cieszyć się uprawianiem sportu bez kontuzji i innych nieprzyjemnych niespodzianek.