Biegasz? Zatroszcz się o swoje stawy!

Bieganie to, od kilku lat, to ulubiony rodzaj sportu Polaków, którzy do tej pory nad aktywność fizyczną przedkładali grillowanie i emocjonowanie się futbolem, w zaciszu czterech ścian. Biegają wszyscy – młodzi i starzy, amatorsko i z nastawieniem na wyniki, po osiedlowych alejkach, parkach, polnych drogach i na trasach morderczych maratonów. Choć zamiłowanie do sportu i radykalna poprawa formy fizycznej może cieszyć, ortopedzi ostrzegają – planując rozpocząć przygodę z bieganiem, koniecznie poczytaj o dobrej technice, gdyż w przeciwnym razie możesz bardzo zaszkodzić swoim stawom. Przed rozpoczęciem treningów warto też wzmocnić organizm stosując odpowiednie ćwiczenia, dietę i suplementację – na przykład kolagenu.

Złota zasada
Trzy główne składniki sukcesu przyszłego biegacza to odpowiednio dobrany trening, czas na regenerację i dobre odżywianie. Zachowanie odpowiednich proporcji w zastosowaniu tych elementów pozwoli nam cieszyć się sportem i stopniowo dokonywać w nim coraz większych postępów. Starajcie się biegać po miękkich powierzchniach jak trawa, ziemia, szuter czy tartan. Równie ważne co podłoże jest dobieranie długości i stopnia skomplikowania trasy do kondycji i swoich umiejętności. Bieg rozpoczynajcie od rozgrzewki – szybki marsz, przeplatany krótkim truchtem, połączony z prostymi ćwiczeniami: wymachami, skłonami, lekkimi ćwiczeniami rozciągającymi.

Kolagen na stawy
Planując swój kalendarz biegacza dobrze jest uwzględnić w nim także dietę i suplementację kolagenu – białka, które w aktywny sposób odbudowuje i wzmacnia chrząstki stawów. Kolagen w organizmie człowieka wchodzi w skład i odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie wielu ważnych narządów, w tym właśnie stawów. Niestety, z wiekiem, ilość kolagenu w strukturach tkanki chrzęstnej zmniejsza się. Dlatego suplementacja hydrolizowanego, naturalnego kolagenu na stawy, który dostępny jest w postaci czystego proszku, który z łatwością zmienić w pyszny napój, doprawiony kroplą ulubionego soku, to mądre posunięcie w przygotowaniu swojego organizmu do wzmożonego wysiłku, jakim jest systematyczne bieganie. Żeby kolagen zaczął działać na stawy, suplementację należy rozpocząć kilka miesięcy przed rozpoczęciem biegania.